فشار خون بالا و راهکارهای تغذیه ای( قسمت دوم)

فشار خون بالا و راهکارهای تغذیه ای( قسمت دوم)

فشار خون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی کند. به همین دلیل به فشار خون بالا «قاتل خاموش » هم می‌گویند. تنها در برخی موارد، فشار خون با علایمی همچون سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه و یا تنگی نفس هنگام فعالیت، درد قفسه سینه، ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب همراه است.

فشار خون بالا معمولاًعلامتی ایجاد نمی کند. به همین دلیل به فشار خون بالا «قاتل خاموش » هم می‌گویند. تنها در برخی موارد، فشار خون با علایمی همچون سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زود رس، تنگینفس شبانه و یا تنگی نفس هنگام فعالیت، درد قفسه سینه، ادرار کردن بیش از یک بار درطول شب همراه است.

 عوارض فشار خون بالا:

فشار خون بالا، در صورتی که به موقع و به درستی کنترل و درمان نشود، ممکن است به بیماری های دیگری منجر شود. به این بیماری ها، عوارض فشار خون بالا اطلاق می شود.

برخی از مهمترین عوارضفشار خون بالا عبارتند از:

 الف) خطر بروز سکته قلبی و مغزی در افرادی که فشار خون بالا دارند، بیشتر است.

ب) خطر بروز سکته های قلبی عروقی در افرادی که فشار خون بالا دارند، بیشتر است.

  ج) فشار خون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگ های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‎رساند.

نمک و پُرفشاری خون:

یکی از روش های اصلی کاهش و کنترل پرفشاری خون، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است. مصرف بیش از اندازه‌ی نمک در برنامه غذایی می‎تواند منجر به پرفشاری خون شود. انواع غذاها و سوپ های آماده یا کنسروشده، فستفودها، گوشت‎های فرآوری شده و تنقلات شور، سرشار از نمک (سدیم) هستند و در صورت مصرف بیش از اندازه این موادغذایی، فرد دچار فشار خون بالا یا پرفشاری خون می‎شود.

راهکارهای تغذیه‎ای برای کاهش فشار خون بالا:

۱) حذف نمکدان از سفره، امری ضروری است و می‎توان با جایگزین کردن نمک با چاشنی‎ها و ادویه‎ها طعم غذا را بهتر کرد. مصرف نمک را در برنامه غذایی باید محدود کردپیاز و سیر از موادغذایی خوش طعم و جایگزین خوبی برای نمک هستند.

۲) از خوردن تنقلات شور مثل چیپس، انواع پفک، خیارشور و شور سبزی ها خودداری کنید و از محصولات کم نمک یا بی نمک مانند غلات یا سبزی‎های آماده بدون نمک استفاده کنید.

۳) هنگام طبخ غذا، به جای نمک از ادویه استفاده کنید. غذاها را با انواع چاشنی نظیر ادویه، لیمو ترش تازه، آبغوره، نارنج یا سرکه خوش طعم کنید.

۴) از مرغ، ماهی و گوشت تازه به جای انواع دودی، کنسرو یا فرآوری شده استفاده کنید.

۵) در صورت استفاده ازغذاهای کنسروی، غذاهای کنسرو شده مانند زیتون و نخود فرنگی را بشویید تا مقداری ازنمک آن خارج شود.

۶) به برچسب ‏های روی بسته بندی مواد غذایی دقت و توجه کنید. زیرا مقدار سدیم (نمک) در محصول مربوطه را نشان می‎دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *